Yoga & Coaching

Algemeen

De meeste mensen doen aan yoga om beter te leren ontspannen en om soepeler te worden. Anderen ervaren een ondersteuning bij ademhaling-, slaapstoornissen, hoofdpijn of rugklachten. Sommigen ervaren dat yoga kan helpen bij het bewuster worden van jezelf en het op gang helpen van energiestromen.

"Sinds ik aan yoga doe heb ik geen rugklachten meer. Ik hoef niet meer naar een fysiotherapeut en voel me een stuk soepeler. Ik wil echt niet meer zonder!"

P. Jansema

"De lessen van Sacha ervaar ik steeds weer als een heerlijk moment in de week. Ook als ik niet verwacht te kunnen ontspannen, lukt het toch steeds weer om met een rustig gevoel de les af te sluiten. Als persoon straalt Sacha die rust ook uit!"

Justine Jones

Soorten Yoga bij Bzinnig

Yin Yoga

“Gewrichten en bindweefsel versoepelen, ontspannen en versterken”

Er zijn veel vormen van yoga. De meeste vormen zoals Hatha yoga, Kundalini yoga en Asthanga yoga zijn vrij actieve vormen en zijn met name gericht op de yang energie en richten zich op de spieren in ons lichaam. Het accent ligt op de kracht en de actie. Met Yinyoga richt je je aandacht op de ontspanning van je spieren en op het dieper gelegen bindweefsel. Yin Yoga richt zich vooral op statische houdingen, die lang aangehouden worden. Yin Yoga wordt op een passieve manier aangeboden. Dit wil niet zeggen dat het niet intensief is. Het langer aanhouden van een houding kan als intensief ervaren worden.

In ons lichaam hebben we verschillende structuren die samen ons fysieke lichaam vormen. Zoals botten, spieren, ligamenten, kapsels, bindweefsel, bloedvaten en organen. In de actieve yogavormen richten we ons met name op de spieren, het verlengen hiervan en het versterken hiervan. Dit heeft tevens ook een positieve invloed op de ligamenten, kapsels en botten als op de bloedvaten en de organen.

Bij Yinyoga wordt de aandacht veel meer gericht op het bindweefsel. Bindweefsel is een structuur die in het hele lichaam te vinden is en alle delen van het lichaam met elkaar verbindt. Iedere spier bestaat uit verschillende spierdelen met om ieder deel een fascie (een bindweefselstructuur). Wanneer we lichamelijke klachten hebben of ouder worden kan dit bindweefsel stugger worden, uitdrogen waardoor het minder flexibel en soepel is.

Yinyoga is een vorm waarbij iedere houding 3-5 minuten aangehouden wordt zodat het bindweefsel langzaam wordt opgerekt en beter gehydrateerd wordt. Hierbij worden spieren opgerekt, maar ook ontspannen.

Een ander bijkomend voordeel is dat in de Yin houdingen de meridianen in het lichaam ondersteund worden. De energie kan er op deze manier beter doorheen stromen wat een positief effect heeft op het totale welzijn. Je voelt je fitter, emotioneel, stabieler en de organen worden ondersteund.

Door het langer aanhouden van een Yin houding, die vrijwel allemaal zittend of liggend worden uitgevoerd krijg je de ruimte om naar binnen te keren, zodat je ruimte maakt in je hoofd, je hart en je lichaam. En nog meer kunt gaan voelen wat er in je lichaam gebeurt, welke signalen worden gegeven en wat dit je te zeggen heeft. Met andere woorden, je kunt echt gaan voelen wat zich in je lichaam afspeelt.

Iedere yogavorm kun je zien als een meditatie in beweging, bij Yinyoga gaat dit nog sneller en eenvoudiger doordat je 3-5 minuten in een houding blijft.

“Luister naar het gefluister van je lichaam, zodat deze niet hoeft te schreeuwen”

Juist door de rustige vorm van Yinyoga is deze erg geschikt voor mensen die een fysieke klachten hebben of gewoon behoefte hebben aan een rustige, meditatieve vorm van yoga.


BZIN YOGA

In de loop van de jaren heb ik op mijn yogavorm ontwikkeld waar veel mensen zich comfortabel bij voelen. Niet “zweverig”, maar basic en toepasbaar. Ik noem deze vorm BzinYoga.

BzinYoga is een mix van diverse Yogavormen en Mindfulness, waarbij ik regelmatig gebruik maak van thema's (deugden) voor de extra verdieping. Voorbeelden van thema's zijn: geduld, veerkracht, opgewektheid, flexibiliteit... Er is geen les het zelfde, waardoor het afwisselend en verrassend blijft. De ene week is een les intensief en dynamisch, een week later juist rustig en verstillend. Soms wordt er muziek ingezet, soms ook niet. Wel is de opbouw van de lessen steeds hetzelfde en staan bezinning en zelfverkenning centraal.

Door de afwisseling in thema's, Yin- yang asana's en soorten oefeningen, is BzinYoga geschikt voor mensen die bewust in het leven willen staan en zich durven laten verrassen.  

In de lessen komen altijd de volgende oefeningen voor:

Concentratieoefeningen / Mindfulness:

Deze oefeningen helpen je om je opmerkzaamheid te vergroten en om je geest (gedachten) tot rust te brengen. Je oefent om je niet door allerlei zaken af te laten leiden. Het kan er ook toe bijdragen negatieve gedachten los te laten. Concentratieoefeningen geven daardoor meer rust.

Ademhalingsoefeningen:

Deze oefeningen zijn er op gericht je bewust te worden van je ademhaling. Ademen doen we vaak zonder er bij na te denken. Door bewust te leren ademen kun je meer lucht krijgen, rustiger worden en beter ontspannen. Bewust ademen geeft meer energie, waardoor je je ook fitter kunt gaan voelen.

Lichaamsoefeningen:

Deze oefeningen (asana's) zijn bedoeld om je bewust te worden van je lichaam. Waar voel je spanningen, welke lichaamsbeweging kun je wel of niet makkelijk maken. Dit is voor iedereen verschillend. In de houding kun je ontdekken waar je eigen mogelijkheden en grenzen liggen. Het doel van al deze oefeningen is om soepeler met je lichaam om te kunnen gaan. Ook verstevig je je spieren en vergroot je je lenigheid.

Ontspanningsoefeningen:

Bij deze oefeningen ligt het accent op het leren voelen van het verschil tussen een gespannen en ontspannen lichaam. Je leert om alles los te laten en te verzachten.

STOELYOGA

Nieuw!!! Binnenkort ook StoelYoga!!

Een stoelyogales bestaat uit het uitvoeren van milde yogahoudingen op een stoel. Stoelyoga is een rustige bewegingsvorm en daardoor voor iedereen haalbaar, ongeacht leeftijd, omvang, lenigheid of conditie. Een yogales is erop gericht spieren en gewrichten soepeler te maken. Je leert spanning los te laten en je concentratie en motoriek te verbeteren. Tijdens de lessen staat het respecteren van je eigen mogelijkheden centraal en leer je creatief om te gaan met eventuele beperkingen. Ontspannen en genieten staan voorop en belangrijk om te onthouden: al zijn de bewegingen nog zo klein, je lichamelijke en geestelijke gezondheid zal vooruit gaan bij regelmatige beoefening. 

Voor iedereen voor wie het beoefenen van yoga op de mat niet (meer) mogelijk is.